Je hebt geen ervaring nodig en je hoeft niet lenig of slank te zijn om aan onze lessen deel te nemen. In iedere lesstijl is het mogelijk om in te stromen. Welke vorm van yoga geschikt is, is heel persoonlijk. Gebruik de gratis proefles om de yogastijl uit te proberen die je het meest aanspreekt. Na de proefles kunnen we je (indien nodig) adviseren over een voor jou geschikte lesstijl.

     

 

     

Easy flow
Een heerlijke rustige les waarbij je vloeiend van de ene houding doorgaat in een andere houding. Je leert jouw ademhaling te koppelen aan  de beweging waardoor een meditatieve flow ontstaat. Wanneer je in deze flow komt, worden de houdingen makkelijker (easy). We verwerken invloeden van verschillende tradities in de lessen waardoor iedere les anders is.

 
 
 
       

Medium flow
Deze lessen zijn wat dynamischer dan de easy flow lessen, het tempo ligt over het algemeen iets hoger. Meer uitdagingen in de houdingen door toevoeging van 'moeilijkere' houdingen  en/ of toevoeging van krachtige elementen. Er is altijd aandacht voor de ademhaling en het ervaren van de houding. Ook in de medium flow lessen worden invloeden van diverse yogastijlen verwerkt waardoor iedere les anders is.

 
 
 
       

Strong flow
Een dynamische, krachtige (strong) les waar je vloeiend van de ene naar de andere houding geleid wordt. Via kracht naar flexibiliteit. In deze les wordt een beroep gedaan op jouw stamina, jouw uithoudingsvermogen wat verder gaat dan het fysieke en mentale aspect. Veel invloeden vanuit de krachtige Oekrainse yoga23 en de traditionele Hatha en Ashtanga yoga stijlen. Iedere les werkt met een specifiek thema waardoor de lessen pittig, vol met variatie, speels en ontspannend zullen zijn.

 

     
       

Tibetaanse Yoga  
Tibetaanse yoga (Trulkhor) is ruim 1000 jaar geleden via India naar Tibet gebracht waar het tevens beinvloedt is door Tibetaanse geneeskunde en Sjamanisme. Veel oefeningen zijn in de kloosters goed gedocumenteerd en daardoor zeer authentiek.
Tibetaanse yoga beschikt over een grote variëteit aan dynamische en zeer energetische oefeningen en kan door iedereen beoefend worden. Kenmerkend zijn korte vloeiende series waarbij ademhaling en beweging aan elkaar zijn gekoppeld. Veel oefeningen zijn specifiek gericht op het loslaten van blokkades. Ewout en Loes verwerken deze technieken in de flow lessen en bij de workshops 'yoga en winterzwemmen'

 

 
 
 
       

Yoga en Meditatie
Tijdens deze lessen leer je diverse meditatie technieken zodat je daar thuis mee aan de slag kan. Het gezamenlijk oefenen is zeker in het begin makkelijker dan thuis alleen.

We gebruiken yoga oefeningen om het lichaam voor te bereiden voor het in stilte zitten. We doen ademhalingsoefeningen om de energie in het lichaam tot rust te brengen. Daarna diverse concentratie oefeningen om  meditatie te laten ontstaan.

Meditatie geeft vele voordelen zoals: een diepere rust en slaap, vermindert stress en angst, verbetert concentratie en helderheid van geest, verbetert het geheugen en vermindert chronische pijn.

Deze les wordt 1x per maand op zaterdag ochtend gegeven. 

 

     
       

Winterzwemmen (kriya yoga)
Het gaat hier om een kort bad, waarbij je rustige zwembewegingen maakt, in ijskoud water. De essentie is dat de kou een overlevings reactie in je lijf opwekt die met geen enkele oefening te vergelijken is. Het is een enorme boost voor je immuunsysteem en doorbloeding en kan daarom als krachtige yoga kriya worden beschouwd. Studio Dynamica is uniek in Nederland met het geven van een wekelijkse training winterzwemmen, uiteraard in het koude seizoen. Docent Ewout Staartjes is in Siberie gecertificeerd instructeur "Winterzwemmen en jezelf harden dmv koud water". Hij geeft ook lezingen en workshops over de gezondheids effecten van koude baden. Kijk voor meer informatie op onze site www.winterzwemmen.nl